Pagina's

woensdag 29 maart 2017

It's all about the birds...

Het gezelligste stoffenwinkeltje hier in de buurt, dat is vast en zeker Het Stoffenhuis. Als ik in de buurt ben dan moet ik er gewoon even binnenspringen. Sincha heeft altijd prachtige stofjes in haar winkel liggen en ze geeft ook steeds goed advies. Ideaal voor deze eeuwige twijfelaar!

Ik moet vast niet vertellen hoe blij ik was toen ik van Sincha een berichtje kreeg of ik niet aan de slag wou met een stofje uit de nieuwe lentecollectie. Natuurlijk wilde ik dat, al sloeg de schrik mij om het hart toen ik zag wie er nog allemaal mee deed aan de blogtour. Allemaal dames waar ik enorm naar opkijk. De lat werd dus hoog gelegd voor mezelf. Dat laatste mag je letterlijk nemen trouwens want ik koos ervoor om een jurk voor mezelf te naaien.

Samen met Sincha koos ik een mooie, soepele viscose uit. Ik vind die vogeltjes erop zo tof! Het stofje was wel een beetje glibberig om te knippen maar het liet zich verbazend vlot stikken. Het kreukt ook niet waardoor strijken niet nodig is. Zalig vind ik dat.

Voor de jurk vertrok ik van de Norah Dress van Lieveke en Zus. De vorige jurk die ik van dit patroontje maakte zit zo fijn dat ik besloot nog een tweede exemplaar te maken. Deze keer een versie met zelfgetekende kapmouwen, een uitgediepte hals en een elastiek in de taille.

De tunnel voor de elastiek is eigenlijk heel eenvoudig te maken al is een extra paar handen wel handig. Je hebt een lang touw nodig om rond  je middel te binden. Dan pof je de jurk een beetje op zoals je het zelf graag ziet. Let er ook op dat je rok onderaan recht blijft! Daarna steek je speldjes net boven het koord. Doe de jurk voorzichtig uit en duid met rijggaren de plaats van de speldjes aan. Daarna kan je kiezen. Als je op voorhand de jurk 2 cm langer maakt, kan je in de stof een tunnel stikken van 1cm breed. Dan moet je daarna wel een klein stukje naad terug open maken om de elastiek door te kunnen rijgen. Een tweede optie is om een biaisband aan de binnenkant te stikken waar de elastiek door kan. De elastiek trek je daarna zo strak aan als je zelf aangenaam vindt. Dit soort jurken vind ik persoonlijk zalig zitten! Een tweede gelijkaardig exemplaar hangt hier al klaar in de kast.

Uit de resterende stof kreeg ik nog net een rokje gemaakt voor Femke. Voor de tweede keer twinning met de dochter, het blijft toch iets leuks.


De stof is ondertussen helaas uitverkocht bij Het Stoffenhuis maar in dit online mapje staan nog veel mooie gelijkaardige stoffen. Ik ga er ook nog eens neuzen denk ik, want minder strijkwerk betekent meer genieten van het lentezonnetje!

Het patroontje van de Norah dress is te koop bij Lieveke en Zus. Met de code LENTE krijg je nog tot vrijdag 5% korting.


Hopelijk tot de volgende keer!

https://www.bloglovin.com/blogs/molemiekes-naaiblog-12446285?referrer_context=blog_search_autocomplete

7 opmerkingen:

  1. Oooh je staat echt prachtig met die kleur! Ook een leuk patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi !! En idd nu het zonneke in met die prachtige jurk :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit heel mooi met de elastiek in de taille. Maak ik zeker ook nog eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moh geestig zeg! Ik vind dat het jurkje je super mooi staat!
    --en wat, madammen waar je niet tussen zou horen, ik zou niet weten waarom--

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie jurk! Ik moet ook zeker eens een kijkje gaan nemen, want voor mij is het ook niet te ver ;)

    BeantwoordenVerwijderen